Bästa bantningsmaten

3 kg på en vecka har jag gått ned, hurrey!
Och då festade jag på igår, jag drack alltså en del kalorier, men lyckades hålla mig ifrån chips och nötter.
Mina bästa tips att äta om man vill ha kalorisnålt, men vara mätt och nyttig:

1. Havregrynsgröt- ät gärna fiberhavregryn med kanel eller blåbär på. Sylt är gott, men då bör man ha koll på mängden.

2. Broccoli- koka den lätt och byt ut pasta/ ris till varma grönsaker. Varm mat ger bättre mättnadskänsla än kall.

3. Blomkål- koka och mosa med en stavmixer. Tillsätt örtsalt och muskot.

4. Morot- den äter jag helst rå och i stora bitar, gärna som snack.

5. Sportknäckebröd- istället för mjukt bröd, finns även med extra protein. Gott att köra i mikron med en skiva ost på eller ha keso med banan och curry på.

6. Vitkål- jag gillar den rå och den är fullspäckad med c vitamin. Går göra cole slaw med morot, senap och någon lättaremejeriprodukt.

7. Banan till mellis- mättar bra och nyttigt innehåll

8. Ägg i alla dess former- smidigt att ta med ett kokt ägg i handväskan till mellis (helst hårdkokt så)

9. Chiafrön- superfrö som ger bra mättnadskänsla. Blanda en msk chia och 1 dl yoghurt, tillsätt t.ex. Bär, vaniljpulver eller frukt.

10. Té- ger mättnadskänsla men noll kalorier, jag brukar visserligen ha lite mjölk i, men det är så lite.

11. Fisk- vit fisk och lax naturligtvis, men kom ihåg att tonfisk och sardiner är smidigt att ha hemma om du behöver något snabbt.

12. Kyckling- smalt och gott, men köp kvalitet.

13. Soppor- lök, potatis, tomat, fisk... you name it! 

Kommentarer

Populära inlägg