Bästa sättet att banta

Som hämtat från en löpsedel!
Jag har testat en del och tydligen har inget hjälpt i långa loppet eftersom jag är här igen.
Det svåra är inte att gå ned i vikt, tycker jag, utan att stanna där under längre period.
Lite har man väl lärt sig under åren i allafall;

LCHF- Det positiva är att det fungerar, det är enkelt och att man går ned snabbt, det negativa är att det är mest vätska man tappar och det är ingen kost jag vill leva med resten av livet.

5:2 diet- Fungerar naturligtvis också eftersom man kommer ner på färre kalorier. I början får man dessutom en kick av svälten, men sedan blir jag sur och luktar keso.

Viktväktarna- Fungerar bra, man får coaching och pepp av ledare. Dessutom får man äta allt och lär sig mer om kosthållning. Nackdelen är att det är dyrt och att det är svårare att hålla i "på egen hand".

Räkna kalorier- Back to basic. Inte så sexigt, men egentligen det det handlar om. Här har du koll på vad du äter och kan äta allt, men i rimliga proportioner. Nackdelen är att det är lätt att bli fixerad och det kan gå överstyr om du lägger dig på för lågt kaloriinnehåll.

Träning- fungerar sådär, skulle jag säga. Det bästa är att en vältränad kropp ofta är mer proportionerlig och fast, än en otränad.
Däremot så är det lätt att ha en övertro på träning när det gäller att gå ned i vikt. Att springa eller träna av sig ett julbord till exempel är väldigt svårt. Grovt uppskattat skulle det ta mig 3 timmar att springa av mig det jag åt till jullunchen, om jag räknar med glögg och pepparkakor.
Dessutom blir man väldigt hungrig av att träna, så kan bli tortyr efter några veckor.

Mina råd:

- Alla dieter gör så du går ned i vikt om du följer dem. Men fundera om du är beredd att fortsätta äta så?

- Förbjud ingenting, utan tänk på vad du ska äta mer av! Var inte så bekymrad över kolhydrater och socker, men begränsa intaget och satsa mer på grönsaker! 

- Se inte träning som ett sätt att gå ned i vikt. Om du behöver gå ned mycket i vikt är det bättre att bara fokusera på kosten först. Annars är det lätt att hamna i orealistiska mål och känna sig misslyckad. Dessutom är skaderisken hög om du har stor övervikt. När man har fått rutin och gått ned x antal kilo, är det läge att lägga in träning efter hand, för att vänja kroppen. Träning är dock utmärkt för att känna sig starkare och snyggare i kroppen. Och gladare.

- Fitness pal appen är lätt att använda om du vill kontrollera kalorier och t.ex. Protein- och vitaminintag. Jag har kopplat den till min klocka och då räknar den även ut vad man har förbrännt under en dag. Kul och informativt, dessutom funkar gratisversionen jättebra.

- För inspiration på kost, kolla youtube! Finns massor bra tips där på hur man kan äta under en dag för att vara nyttig.

- Planera din dag/ vecka någorlunda och skriv veckomatsedel. Byt ut en del kolhydrater mot bara grönsaker, som man gör i LCHF, till exempel broccoli istället för pasta. Ät mindre till lunch, till exempel en lättare sallad, om du ska ut och käka på kvällen. 

Vad tycker du?

Kommentarer

Populära inlägg